bybilde
Tilbake

Samferdsel og nyttetransport

ByDriv er aktive på feltet samferdsel og nyttetransport. Vi har fremmet en rekke konkrete forslag på området samferdsel og nyttetransport og som kan øke Oslo sentrums attraktivitet.

  • Vi har foreslått nattdrift på t-bane i helgene for å øke sentrums attraktivitet og spare sentrums brukere for unødige taxikostnader.  
  • ByDriv har fremmet forslag til byrådet om en justering i parkeringsappene som benyttes for å betale for gateparkering, slik at sjåføren får et spørsmål om bilen står langt nok unna trikkesporet til at strikken kan passere.  Hensikten er å forebygge feilparkerte biler som stanser trikker og som igjen har ført til parkeringsforbud som har rammet næringsdrivende, deres kunder og gårdeierne.
  • Vi har foreslått å regulere en utkjøring for nyttetrafikken fra Torggata mot Kirkeristen, der mange biler i dag kjører ut av gaten over fotgjengerfelt, eller kjører ekstra 400 meter gjennom gågaten Torggata for å kjøre ut over Youngstorget.
  • Vi har foreslått for Ruter å utvikle nytt vognmateriell med fokus på økt estetisk komfort, slik man har gjort i Brussel.
  • Vi har foreslått for Ruter å endre kjøremønsteret for buss 60 slik at den også kjører gjennom Kvadratruren med et mulig stopp i Kongens gate og eventuelt også kjører til sperringen ved Pappabuene i Pipervika.
  • Vi har foreslått for Ruter å dempe lydnivået på varslingen på dørene på de nye trikkene, da disse trikkene ofte går i gater med bare et smalt fortau mellom trikkestoppet og boliger og næringslokaler og tilfører støy. Ruter har i 2024 manuelt skrudd ned lydnivået.
  • Vi har bedt Ruter vurdere mulighetene på sikt for å åpne den nedgangen til Stortinget stasjon som var nesten ferdig bygget fra Stortorvet.
  • Vi har bedt Ruter oppgradere t-banestasjonen på Grønland med fokus på renhold og reparere skader.
  • Vi utreder mulighetene for at trikkesløyfa rundt Stortorvet, som er en hemsko for bylivet på torvet, kan erstattes av et enklere vendespor.
  • ByDriv har tatt til orde for å gjenåpne kollektivfeltet for el-biler i Bærum og Asker for Oslo for å hindre de enorme kødannelsene som ble skapt da el-bilene ble tvunget ut.